Hrek : Egy kis "Hsvtolgia" :) |
Egy kis "Hsvtolgia" :)
http://www.sulinet.hu/cgi-bin/db2www/lm/frame/cikk 2007.04.06. 20:51
Nincsen Hsvt nyuszi nlkl, avagy pogny elemek a keresztny Eurpa irodalmban
Hogy a nyuszi tojn a tojst - ezt a gyermeki tvhitet rendszerint mg idben elfojtjk a gondos szlk, azonban a problmt, hogy mirt cscsl a feltmad Jzuska napjn nyuszi s tojs a fben, sok tancstalan felntt egyszer huszrvgssal oldja meg. "Ehhez mg kicsi vagy - mondjk -. Majd megtudod, ha nagy leszel." - azzal mint ki jl vgezte dolgt, visszasppednek a fotel puha nyugalmba: k sem lettek annak idejn okosabbak. Valban: mit is keres ott nyuszi?
A Hsvt, meg az nyuszija
Akrcsak a megszentelt helyek, gy a keresztny liturgia szent napjai is tbbnyire "rtelepedtek" egy- egy korbban pognyok ltal felszentelt nnepre. Ennek persze megvoltak a maguk praktikus okai, hiszen a pl. a napfordulk idpontja, vszakok kezdete, zrsa mindenfle naptrban szabott idhz kttt, mondhatni: termszetbl fakadan "fix". Msrszrl: taln gy knnyebben meg lehetett jegyezni, hozz lehetett szokni az j nnephez, ha legalbb az ideje mr ismert volt. Tovbbi misztikus magyarzatokat most mellzk. A Hsvt, vagyis a feltmads nnepe ppen egy pogny termkenysg nnep helyre kerlt, azonban azt kiszortania teljesen nem sikerlt, helyette egyfajta "szimbizisban" ltek egymssal: nevben s rszben tartalmban keresztny, de klssgeiben s - cskevnyesen - bizonyos szertartsaiban pogny nnepknt. gy mris rthetbb a locsols aktusa is.
Pogny mltunk teht mig ksrt, az egy vezred sem tudta teljesen megsemmisteni. Ott l a baboninkban, npkltszetnkben, gyakran a tudatossg minden jele nlkl idzzk fel ket. Az llamalapts s a keresztnysg felvtele szoros sszefggsben lltak egymssal, gy szinte mondhatjuk: fennmaradsunk llt vagy bukott a krisztianizci sikern. gy ltszik mgis, hogy sokak a lelki dvket tartottk elbbre valnak - mgha ez a llek pogny volt is. A kereszt rnykban gyakran bjtak meg "pogny tzek", letben tartva sajt mitolgijukat, hdolva a - szmukra - egyedl dvzt si hitnek. ldztt eretnekknt, de beleolvadt mindennapjainba sapink hitvilga.
Az letfa, meg az bimbaja
A szakirodalom kevert tudatformj-funkcij szvegeknek nevezi azokat a keresztny imkat, melyek flrerthetetlenl tartalmaznak bizonyos pogny elemeket. Gyakoriak kztk a rolvassok, mondkk, bajelhrt imk. Ezek kzl szemezgettnk ki nhnyat.
"Elindult Szzanym Jozeft vlgybe, Arra ment Szent Margit, Azt krdezte tle: Mit csinlsz itt Szzanym? Itt lk, itt tartom szerelmes Jzusomat, mert beteg. Sion vlgyben 7 fle gymlcsfa gat s az gi harmatokat s frdj abban kisded Jzuskm! (...)"
"(...) Megnylott a Jeruzslemi kapuja, Onnan jve asszonyunk Szz Mria, Karjn hozza a kisded Jzust, Gyere hamar szeret Szent Jnos, Kezben hozza az arany csszt, Belemerti a Jordn vizbe, Az letft, Annak az letfnak a neve Vegye el errl a szvrl az ijedst.(...)"
"g szlte Fldet, Fld szlte ft, Fa szlte gt, ga szlte bimbajt, Bimbaja szlte virgjt,(...) Szent Anna szlte Mrit, Mria szlte Krisztus Urunkat a vilg megvltjt." |
 |
Az archaikus imk - akcsak npmesekincsnk - si rtegek kpi vilgt rzik. A szmmisztika, a letfa megjelense mind-mind pogny hagyatk. Ezekben az alkotsokban azonban a keresztnysg eltti elemek sztnsen, szinte ntudatlanul, (llekvn) keveredtek az j valls motvumaival.
Dante, meg az pokla
A pogny sk vre azonban nemcsak a vad keleten "buzog" fel jra s jra, hanem a kifinomult kultrj pre-renesznsz Itliban is. A pognysg persze itt nem a sttnek lttatott, smni rtusokat idzte, hanem az antikvits donknt is friss illatt. Br tiltott volt a kzpkorban az antik-pogny vilg szleskr ismerete s parzna mvszete, de vvmnyait mgis olyan nagysgok olvasztottk a keresztny blcselet tgelybe, mint Aquini Szent Tams. A skolasztika atyjnak egyik legnagyobb rdeme - mai szemmel nzve - Arisztotelsz bujtatott formban trtn "legalizlsa"; ahogy neveztk: Arisztotelsz "megkeresztelse" volt. A pogny filozfus munki ugyanis "lists" knyveknek szmtottak, ahogy azt A rzsa neve c. film gyakran megdbbent kpsoraibl is kiderlt. Szent Tams filozfijban tvzte e, Krisztus eltti tudomny esszencijt a sajt keresztny vilgkpvel: tmenektve ezzel Arisztotelsz gondolatait.
A firenzei Dante nem tudott grgl, gy nem is ismerhette kzvetlenl Platn vagy Arisztotelsz munkit, br azok eszmerendszere ktsgtelenl hatott r (Lsd pl. A lakoma c. mvt). Latinul ellenben tudott, nem meglep ht, hogy a rmai jeles frfiak munki nem voltak ismeretlenek eltte. gy Vergilius sem, kit oly nagyra tartott hogy pogny ltre t tette meg vezetjl a Pokolban. Irgalmas volt azonban a tbbi nagy pogny gondolkodval is: ket a Pokol torncra helyezi, hiszen csupn az volt a bnk, hogy nem keresztelkedtek meg - lvn Jzus szletse eltt ltek a vilgban. Vergilius, a pogny szent IV. eklogja rvn kerlhetett e kivtelezett pozciba. Versben egy gyermek eljvetelt jsolja, aki jra "aranykort" hoz a vilgra. A keresztny kzpkor, mivel Jzust vlte felfedezni a jvendls soraiban, pogny prftnak tartotta Vergiliust, kmletesen bnt vele: megbocstotta neki, hogy rossz korban lt a fldn.
Csongor, meg az Tndje
Lthattuk, a np ajkn s szvben tovbbra is lt a pogny mitolgia szmokban, motvumokban, tudatosan azonban a romantika nylt vissza elszeretettel pogny mltunk "ereklyihez". A kelet-eurpai romantika ugyanis a nemzeti gykerek, egyttal e nemzetmegtart er felfedezsnek kora volt. Legkiemelkedbb kltink indultak a mlt mlysges ktjnak feltrsra, hogy hitet, ntudatot merthessen belle a magyar.
Vrsmarty Mihly korai npszersgt is egy ilyen tmj mvnek ksznhette: a Zaln futsa c. eposznak. A mben megismerkedhetnk a honfoglal magyarok letvel, hitvilgval - legalbbis ahogy a a XIX. szzad trtnszei kpzeltk. gy kerlt bele - tbbek a kztt - a temetkezsi szoksok tagalalsa is. ...Amit pedig nem tudhattak, azokat a lncszemeket Vrsmarty termkeny fantzija helyettestette. t vvel ksbb, 1830-ban megjelent egy mg idtllbb alkotsa. Sznpadaink mig szvesen jtszott darabja a Csongor s Tnde c. mesejtk. A npmesei alapokra pl mben tmnytelen pogny elemet fedezhetnk fel. Rgtn itt van az almafa, mesnk alfja s omegja. A fa, mint szimblum kedvelt eleme sok ms si kultrnak, hogy csak a Biblia fit, vagy a keltk fa-kultuszt emltsem meg. Vrsmarty fja azonban igazi gigr fa. Gykerei az als vilgba rnek, trzse a fldn ll, mg lombja kzt csillagok tanyznak. A fa egyben a "ltra" is a hrom vilg kztt, hiszen itt tallkozhat a kt szerelmes, de itt trnek a felsznre a dmoni erk is. si elemeket tisztelhetnk Vrsmarty npmesei szmaira is. Esetnkben a hrmas szm dominl: hrom g az t, hrom vndorral tallkozk itt Csongor rfi s persze hrom az rdgfika is. Radsul nem elgszik meg szerznk ennyivel, de az sktl ismert kettsvilg-szemlletet is beleolvasztja munkjba. Eszerint a fldi vilg felett/mellett ll a tlvilg, ami a fldinek msa, de ppen fordtottja. A szerepl prok is hasonlatosak ehhez a ketts felosztshoz. Ahogy az gi vilgban a szp, kecses s kifinomult pr ll, a fldi megfeleljk pp ellenttk lesz: Balga, a tenyeres-talpas sztnlnyek s az "anynyi" Ilma. A kt vilg azonban csak egytt teljes: az idel s fldi msa csak egymssal/-ban lhetnek.
Boldog nnepeket kvnunk!
|